10. syyskuuta
 On siis keskiviikko. Ei kun torstai. Olen aivan sekaisin päivistä, känykkä on liian tuttu apuväline. Näissä tilanteissa, ei oikein osaa toimia. Outoa, kuinka jotkut ovat eläneet koko elämänsä ilman kännykkää. Tai ei siinä mitää hassua ole. Outous ja on siinä, että kännykkään kehittyy jonkin lainen riippuvuus. Tai aika vakava riippuvuus itseasiassa. Sitä ilman ei selviä, varsinkaan jos se on pakollista.
 Jonkun olisi pitänyt kehittää vieroitushoito kännykästä. Tai pitäisi. On ihan väärin, että keskustelu on menettänyt asemansa tekstiviestien, puhelimen ja/tai netin myötä. Voihan siihenkin tietysti olla muitakin syitä.
 Istuin tänään metrossa kuten aina koulumatkalla, ja poikkeuksellisesti ei huvittanut kuunnella musiikkia, joten en tiennyt mitä tekisin. Kaikki keskittyivät johonkin muuhun. Puhuivat puhelimessa, lukivat lehteä tai kirjaa, juttelivat kavereidensa kanssa tai kuuntelivat musiikkia. Minun teki kovasti mieli alkaa jutella kenen tahansa kanssa, kun itselläni ei ollut mitää yhteyttä keneenkään tuttuun. Teki mieli vain pölistä kaikki asiat mitä ikinä minulla edes voisi olla sanottavaa, mutta maltoin mieleni.
 Tyydyin hymyilemään.
 Ei minua sinänsä harmita, ettei minulla nyt ole puhelinta, tosin se että vilkuilen joka välissä kalenteria tai pelkään unohtaneeni merketä sinne jotain on aika epämiellyttävää.
 "Mikä järki tässä puhumattomuudessa edes on?" ajattelin loppumatkasta. Bussissa sitten juttelin vähän vieressäistuvan naisen kanssa. Oli niin pakottava tarve saada kontaktia muihin.
 Onhan tämä ihan rentouttavaa, ettei saa roikkua kännykästään, muut eri komunikointitavat lisääntyvät. Luulen, että jokaisen pitäisi elää jokunen päivä ilman kännykkää. Minäkin alan ehkä jo parin päivän kuluttua oppia, että elämässänion paljon muuta hyödyllistä ja mukavaa kuin kännykkä. Sekin on mukava ja hyödyllinen, mutta veikkaan ja toivon, että tämän testini jälkeen opin elämään vähemmällä kännykän käytöllä. Ainakin olen huomannut, että muitakin tapoja kommunikoida on ja ne ovat parempia kuin kännykkä. Olen nyt myös huomannut, että torkkuajastimen puuttuessa olen herännyt paljon helpommin!